Kenenkään ei pitäisi joutua jäämään yksin – vertaistuki hyppäsi mobiilisovellukseen

Nuori nainen istuu järven rannalla ja katsoo puhelintaan. Puhelimen valo valaisee naisen kasvot pimeässä ulkoilmassa.

Järjestöjen tarjoaman vertaistuen laajeneminen sovellusalustalle tarkoittaa, että vertaistukea on saatavilla entistä monipuolisemmin.

Joustavuutta tuen saamiseen ja tarjoamiseen

Toivo-vertaistukisovellus on nyt ollut käytössä noin vuoden. Ensimmäinen vuosi on ollut voimakasta kasvun aikaa, ja mukana sovelluksessa onkin upea, yli sadan vapaaehtoisen ja yli 30 järjestön joukko. Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olette osa Toivoa!

Ensimmäisen toimintavuotensa aikana sovellus herättänyt kiinnostusta niin järjestöissä, vertaistukijoissa kuin suuressa yleisössäkin. Kiitosta ovat saaneet muun muassa alustan nykyaikaisuus ja vaivattomuus sekä se, että se on luotu todelliseen tarpeeseen: mobiilisovellus on tervetullut lisä jo entuudestaan kattavaan järjestöjen toimintaan. Vapaaehtoisille sovellus tarjoaa toiminta-alustan, jonka avulla vapaaehtoistoimintaan voi tulla mukaan itselle sopivalla tavalla. Vertaistukija voi itse määritellä esimerkiksi sen, kuinka usein hän vastaa yhteydenottoihin, haluaako hän vastaanottaa puheluja vai pelkästään viestejä ja niin edelleen.

Sovellusta on esitelty myös eri sairaaloiden hoitohenkilökunnalle, jotta he osaisivat ohjata potilaitaan sovelluksen piiriin. Hoitohenkilökunnan näkökulmasta sovelluksen valtteja on esimerkiksi se, ettei hoitotyön ammattilaisille tarvitse olla hallussa valtavaa tietomäärää: riittää, että he muistavat Toivon. Vertaistuen tarjoaminen potilaalle eri hoitopolun vaiheissa on entistä ketterämpää, kun vertaistuen saaminen onnistuu ajasta ja paikasta riippumatta ja juuri silloin, kun potilas on siihen valmis.

Mitä seuraavaksi?

Erityisen mielenkiintoista on ollut huomata, että vuoden 2022 aikana lähetetyistä viesteistä merkittävä määrä ajoittui kesä-heinäkuulle. Kesäistä Suomea ajatellessa voisi herkästi luulla, että kesäaika olisi myös sovelluksessa hiljaista, mutta tämä luulo osoittautui vääräksi. Kenties kesän kiireettömyys (ja toisaalta monien toimintojen kesätauolle jääminen) sai ihmiset pysähtymään ja huomaamaan oman tuen tarpeensa. Nähtäväksi jää, miten tuleva joulunaika vaikuttaa sovelluksen käyttöön.

Tällä hetkellä tavoitteenamme on vahvistaa Toivoa entisestään järjestöjen yhteisenä toiminta-alustana. Tulevina kuukausina panostamme erityisesti sovelluksen markkinointiin ja parannamme sovelluksen saatavuutta niin erilaisten erityisryhmien kuin kielienkin osalta. Toivo-sovellus ei ole ainoastaan toiminta-alusta, vaan myös vertaistukipalvelu, jonka rakentuminen ja vakiintuminen ottaa aikaa. Haaveenamme on saada sovellus entistä laajemmin ihmisten käyttöön, ettei kukaan jäisi yksin omien huoliensa ja ajatustensa kanssa.

Oletko löytänyt tukea Toivon kautta tai oletko mukana vapaaehtoisena tai järjestön edustajana? Kuulemma mieluusti palautettasi sovelluksesta! Ylläpitoon saat yhteyden sähköpostitse [email protected] tai lähettämällä viestin Toivo-nimiselle vertaistukijalle sovelluksessa.

Kirjoittanut: Elina Heino, vertaistukikoordinaattori, Toivon ylläpito, OLKA-toiminta / HyTe ry

Skip to content