Tukimuodot eivät pyöri itsestään – vertaistukitoiminnan rahoittaminen on satsaus yhteiseen hyvään

Violetin sävyisiä kukkia nousemassa keväisestä maasta.

Sote-alan järjestöihin kohdistuvat valtionavustusten leikkaukset ovat viime päivinä herättäneet keskustelua ja huolta järjestökentällä. Vaikka esimerkiksi Toivon kaltaiset digitaaliset vertaistukitoiminnot ovat monesti sangen kustannustehokkaita, eivät nekään pyöri täysin ilman rahoitusta.

Vapaaehtoistoimintaa tuetaan ja mahdollistetaan rakenteilla

Vertaistukea tarjoavat järjestöt ja vapaaehtoiset ovat toiminnan sydän. Heillä on henkilökohtainen kokemus aiheesta, ja he haluavat myös ammentaa kokemuksestaan jotakin yhteiseen hyvään. Vaikka Suomessa on lukematon määrä täysin vapaaehtoisvoimin toimivia järjestöjä, on merkittävällä osalla toimijoista myös palkattua henkilöstöä, joka vastaa toiminnan pyörittämisestä. Pienemmillä paikallisyhdistyksilläkin on usein taustalla kattoliitto, josta saa tukea erinäisissä asioissa.

Vapaaehtoistoiminnan tukeminen ja mahdollistaminen tarkoittaa paitsi rakenteellisuutta, myös pysyvyyttä. Vaikka työntekijä vaihtuisi, toimintamalli pysyy ja vapaaehtoiset voivat luottaa siihen, että vapaaehtoistehtävät säilyvät ennallaan. Vakiintunut toimintamalli edesauttaa vapaaehtoisen sitoutumista, ja parhaimmillaan tämä löytää ”oman juttunsa” eri tukimuotojen valikoimasta. Vapaaehtoistoiminnan pysyvyys on tietysti tärkeää myös tukea saavan henkilön näkökulmasta, joka voi luottaa siihen, että vaikkapa vertaistukiryhmä jatkaa kokoontumisiaan sovitun ajan mukaisesti.

Jaettu vastuu auttaa keskittymään olennaiseen

Yksi suurimpia etuja Toivo-sovelluksessa on se, että se poistaa päällekkäisyyksiä järjestöjen vastuualueissa. Jokaisen toimijan ei tarvitse tahoillaan ottaa haltuun omaa digialustaa, puhumattakaan sellaisen pyörittämisestä, vaan sovelluksen ylläpito, koordinaatio ja kehittäminen on keskitetty yhdelle taholle. Toivon sovelluksen ylläpito vastaa siitä, että järjestöjen ja vapaaehtoisten mukaantulo sovellukseen on mahdollisimman sujuvaa ja jokaiselle vapaaehtoiselle on selvää, mistä Toivo-sovelluksessa ja vertaistukitoiminnassa on kyse. Järjestöt puolestaan toimivat oman aiheensa asiantuntijoina, ja voivat esimerkiksi ohjeistaa omia vertaistukijoitaan ajantasaisimman tiedon mukaan.

Jokaisella toimijalla – niin sovelluksen ylläpidolla, mukana olevilla järjestöillä kuin vertaistukijoillakin – on oma, tärkeä roolinsa Toivon palapelissä. Ydintehtäviin keskittyessä lopputuloskin on todennäköisesti laadukkaampaa, kun oma osaaminen keskitetään kapeammalle alalle eikä yritetä multitaskata. Eri tekijöillä on omat vahvuusalueensa – annetaan heille myös tilaa päästä toteuttamaan sitä ja luotetaan siihen, että jokainen ”hoitaa oman tonttinsa”.

Sovellusta rakennetaan tällä hetkellä kymmenien eri järjestöjen ja yli kahdensadan vapaaehtoisen yhteistyönä. Lopputulemana on ainutlaatuinen palvelu, joka tarjoaa ihmisille vertaistukea yhdessä, keskitetyssä paikassa. Toivomme, että tulevat päätökset mahdollistavat tämän ja muiden tukimuotojen toteuttamisen myös tulevaisuudessa.

Lue lisää:

Kirjoittanut: Elina Heino, vertaistukipalveluiden suunnittelija, Toivo-sovelluksen ylläpito, [email protected]

Skip to content